Du er her: 
torsdag29aug2019

Sommerkoncert med Anita Hyldgård Samsing

torsdag29aug2019 kl. 19:30 - 20:30

Torsdag den 29. august kl. 19.30 inviterer Markuskirken til sommerkoncert. Det er pianisten Anita Hyldgård Samsing, der gæster kirken. Anita Hyldgård Samsing er uddannet hos professor Anne Øland på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Hun er en rutineret pianist og kammermusiker og har en lang række koncerter bag sig.

Ved aftenens koncert bliver der mulighed for at høre musik af tre store klaverkomponister: Johann Sebastian Bach, Johannes Brahms og Robert Schumann.

Koncerten indledes med den barokke musiks mester, Johann Sebastian Bach, som blandt megen anden stor musik også komponerede over datidens dansesatser. Disse satser samlede han i suiter eller i partiter. Bach komponerede 6 såkaldte engelske suiter og 6 franske suiter, inden han tog fat på de mest teknisk krævende 6 partiter, der også nogle gange kaldes for de 6 tyske suiter.

De 6 partiter blev komponerede mellem 1725 og 1730 og udgivet under navnet Clavier-Übung I. Herfra spiller Anita Hyldgård Samsing Partita nr. 5 i G-dur med dansesatserne: Praeambulum, Allemande, Corrente, Sarabande, Minuet, Passepied og Gigue.

Johannes Brahms komponerede sine 8 klaverstykker opus 76 i sommeren 1878 i sommerresidensen ved søen Wörth. Opus 8 består af lutter korte stykker, næsten alle under fem minutter. Det er musik som Brahms skrev i den sidste del af sit liv, og det er fra en periode, hvor Brahms kunne udtrykke sig med en utrolig koncentration. På dette sene tidspunkt havde han for længst bevist sit mesterskab i de store formater, med både symfonier, koncerter og sonater. Nu fylder han miniature-formatet med al sin erfaring. Opus 76 fik den mest enkle titel, man kan forestille sig: Klaverstykker. Titlen er en total underdrivelse. Brahms gik ikke med følelserne uden på tøjet, men var alligevel selv stærkt tilfreds med titlen: Jeg er meget tiltrukket af titlen ’Klaverstykker’, fordi den ikke siger noget som helst, sagde han. Anita spiller 3 stykker fra dette opus 76: To Cappricier med et Intermezzo imellem.

Koncerten i Markuskirken afsluttes med Robert Schumanns opus 26: Faschingsschwank aus Wien. Som mange andre 1800-tals komponister, ville Schumann gerne slå sig ned i Wien. Selvom disse planer ikke blev til noget, kastede hans besøg i Wien i 1839 en hel række værker af sig, heriblandt det berømte ”Faschingsschwank aus Wien”, som betyder Karneval eller Karneval-drengestreger eller jokes fra Wien.

Det er et værk fyldt af humor; Elementer af humor findes på hver ny side, og en af jokesene findes i 1. satsen, hvor Marseillaisen pludselig stikker hovedet frem. Her driller Schumann byen Wien, der havde forbudt denne sang på grund af de dystre minder fra Napoleons invasion.

Humoren høres også tydeligt i scherzinoen, hvorimod melankolien trods alt også findes i intermezzo. Det hele sluttes af med en fejende finale.